Babler

Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

Terapiassa




Terapeutti: - No niin Anneli ja Otto. Minkälaisella asialla olette nyt tulleet tänne keskustelemaan?
Otto: - Ei mulla oo mitään puhuttavaa. Annelilla on.
Anneli: - Tää on just tätä.
T: - Haluatko Anneli avata lisää sitä, että mikä on tätä?
A: - Kun ei ole mitään puhuttavaa.
O: - Koko ajanhan me puhutaan. Lapsista ja töistä ja tv-ohjelmista, ja riidellään siivoamisesta ja siitä, milloin pääset jumppaan. Mitä muuta pitäis puhua vielä?
A: ----
T: - Haluatko Anneli vähän avata sitä, että mistä haluaisit puhua?
A: - En tiedä, kun ei ton kanssa voi puhua. Ei ole koskaan voinut.
O: - Puhuisin lätkästä mutta et halua.
A: ----
O: - No sano nyt jotain, kun kerran piti tänne väkisin tulla. Kai sulla on jotain puhuttavaa, tämä on aika kallis juttutuokio hiljaa istuttavaksi nimittäin.
T: - Jospa antaisimme Annelin puhua nyt.
A : ---
T: - Koetko Anneli, että sinun on vaikea saada Otolta kotona puheenvuoroa?
A: (Nyökkää.)
O: - Ei pidä paikkansa! Haluan huomauttaa, että nyt valehdellaan niin että korvat heiluu. Sehän jäkättää kotona koko ajan. Siksi tässä olen ihmetellyt, että mikä asia on nyt voinut jäädä sanomatta kun suu käy niin ettei Sohviksiakaan saa ikinä katsoa rauhassa.
T: - Niin. Kuunteleminen on parisuhteessa tietenkin tärkeämpää kuin puhuminen. Helposti käy vuosien varrella pitkässä suhteessa niin, että puhutaan toisen ohi eikä kumpikaan pysähdy kuuntelemaan, mitä toisella on aidosti sanottavaa. Herättääkö tämä ajatus teissä jotain tunteita?
O: - Ei herätä.
A: ----


T: - Entä onko Anneli jokin erityinen asia, joka on sattunut viime aikoina tai josta haluaisit Oton kanssa puhua? Muukin kuin se, että ette puhu mistään.
A: - Mulla on suhde.
T: ----
O: ----
T: - Haluaisitko avata vähän, että millaisesta suhteesta on kyse?
A: - Työpaikkaromanssista.
O: - Mitä helvettiä??!! Kenen kanssa??
A: - Taloushallinnon Janin.
O: - Mitä helvetin helvettiä??!! Kauanko tätä on jatkunut? Mä tapan sen!! Panetteko te??
A: - Ei panna. Se on puhesuhde. Me puhutaan kaikesta.
O: - Mistä kaikesta??!!
A: - No kaikesta, unelmista ja ihmissuhteista ja elämän tarkoituksesta. Kaikesta sellasesta syvällisestä.
O: - Mitä paskaa tää nyt on??!
T: - Koetko Anneli, että pelkäät tämän puhesuhteen syvenevän myös fyysiseksi tai uhkaavan liittoanne?
A:- En. Jani on tosi ruma.
O: - Arvasin.
T: - Ehkä tässä on siis nyt kyse enemmän ystävyydestä tämän Janin kanssa?
A: - Niin on. Mutta mä haluaisin puhua myös mun aviomiehen kanssa mun ajatuksista ja tunteista ja tavoitteista elämässä.
O: - Nyt irtisanoudut heti huomenna ja lopetat sen puhumisen siellä!
A: - Haittaako tää sua jotenkin?
O: - No totta helvetissä haittaa, sä oot mun vaimo!
A: - Aijaa. Mä ajattelin, että sä et välitä.
O: - Mitä sä nyt horiset, totta helvetissä välitän! Sä oot mun vaimo! Nyt loppuu se vieraissa puhuminen!
A: - No jos irtisanoudun niin lupaatko puhua sitten mun ajatuksista?
O: - Lupaan lupaan. Janin kanssa et puhu enää mitään. Se on loppu nyt. Mutta on tässä mullakin toiveita esitettävänä suhteen kehittämiseksi, kun tänne asti tultiin.
T: - Sepä hienoa. Millaisia toiveita sinulla on tässä prosessissa nyt herännyt?
O: - Vaimon pitää luvata tulla mun kanssa ainakin yhteen lätkämatsiin tänä keväänä. Se on se, mistä minä haluan puhua edes sen verran, että se tietää ketkä on MM-kisojen finaalissa.
T: - Miltä tämä toive sinusta Anneli kuulostaa?
A: - Joo, sopii.
T: - Hienoa. Ja nyt näyttääkin myös aikamme olevan loppumaisillaan, mutta vaikuttaa siltä, että saitte avattua oikein hyvän puheyhteyden. Miltä nyt tuntuu?
A: - Hyvältä tuntuu. Kyllä puhuminen auttaa aina.
O: - Vaimo on oikeassa. Hyvä, että saatiin nyt asiat puhuttua halki.



1 kommentti:

  1. Ei mulla ole oikein mitään puhuttavaa, nyt kun on noi fudiksen Mm-kisat.

    VastaaPoista

Ajatuksia, tunteita, rytmihäiriöitä? Sana on vapaa!

Sisällön tarjoaa Blogger.